En elev fick
59 drag på nivå
5. Para ihop värde & uttryck (Del 1, memory).
9 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå
5. Para ihop värde & uttryck (Del 1, memory).
9 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
8. Hur mycket är siffran värd? (Del 2, skriv värdet).
9 timmar sedan efter 5 minuters spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
7. Hur mycket är siffran värd? (Del 1, skriv värdet).
9 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Hur mycket är siffran värd? (Del 2, välj rätt värde).
11 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Hur mycket är siffran värd? (Del 1, välj rätt värde).
11 timmar sedan efter 46 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hur mycket är siffran värd? (Del 1, välj rätt värde).
11 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hur mycket är siffran värd? (Del 1, välj rätt värde).
11 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Hur mycket är siffran värd? (Del 1, välj rätt värde).
11 timmar sedan efter 35 sekunders spelande.
En elev fick
alla rätt på nivå
1. Hur mycket är siffran värd? (Del 1, välj rätt värde).
11 timmar sedan efter 38 sekunders spelande.
Hur mycket är siffran värd i talet? Öva på siffrornas värden i positionssystemet.
Instruktioner till Positionssystemet för tal i decimalform
Skriv hur mycket siffran är värd i talet. Ett exempel på en fråga om positionssystemet: Hur mycket är siffran 4 värd i talet 123,45?
1. Hur mycket är siffran värd? (Del 1, välj rätt värde)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Hur mycket är siffran värd? (Del 2, välj rätt värde)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Länka ihop värde & uttryck (Del 1)
Länka ihop - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Länka ihop värde & uttryck (Del 2)
Länka ihop - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Para ihop värde & uttryck (Del 1, memory)
Memory - Nivån innehåller 13 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord), men det visas max 12 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 12 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Para ihop värde & uttryck (Del 2, memory)
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Hur mycket är siffran värd? (Del 1, skriv värdet)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 13 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
8. Hur mycket är siffran värd? (Del 2, skriv värdet)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Positionssystemet för tal i decimalform. Maximala antalet poäng (8 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 8 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Positionssystemet för tal i decimalform kan du totalt få 8 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer