Någon fick
alla rätt på nivå
1. Decimaltal (A - lätt).
1 timme sedan efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Decimaltal (A - lätt).
8 timmar sedan efter 34 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Decimaltal (A - lätt).
10 timmar sedan efter 41 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel).
10 timmar sedan efter 34 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel).
10 timmar sedan efter 30 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel).
10 timmar sedan efter 39 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel).
10 timmar sedan efter 40 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel).
10 timmar sedan efter 55 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
2. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel).
10 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
5. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel).
10 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Olika övningar inom taluppfattning och decimaltal.
Instruktioner till Tal (decimaltal)
Träna taluppfattning med flervalsfrågor och textfrågor. Frågorna är indelade i svårighetsgrad där A är lättast och C lite svårare.
1. Decimaltal (A - lätt)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
7. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
8. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
9. Decimaltal mult. (A/B - lätt/medel)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
10. Decimaltal (C - svår)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
11. Decimaltal mult. (C - svår)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Tal (decimaltal). Maximala antalet poäng (11 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 11 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Tal (decimaltal) kan du totalt få 11 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer