Mönster och formler

1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Hur mycket ökar det?
Frågor med fritextsvar
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Skriv formel?
Frågor med fritextsvar Ganska svår
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Nästa tal?
Frågor med fritextsvar
4
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Skriv formel!
Frågor med fritextsvar Lite svår
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Mönster och formler på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 2. Skriv formel?.
11 minuter sedan efter 4 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Skriv formel!.
38 minuter sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Skriv formel!.
40 minuter sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Skriv formel!.
42 minuter sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Skriv formel!.
56 minuter sedan efter 50 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Skriv formel!.
57 minuter sedan efter 34 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 3. Nästa tal?.
58 minuter sedan efter 34 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Skriv formel?.
59 minuter sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Hur mycket ökar det?.
59 minuter sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Hur mycket ökar det?.
59 minuter sedan efter 3 sekunders spelande.

Hur ökar figurerna och talserierna samt hur skrivs formeln?

Spelet Mönster och formler

Instruktioner till Mönster och formler

Hur ökar figurerna? Hur ökar talserierna? Spelar det någon roll vilken figur som är nr 1? Kan du klura ut en formel för figur n?

1. Hur mycket ökar det?

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Skriv formel?

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Nästa tal?

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Skriv formel!

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i Mönster och formler ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet Mönster och formler kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Liknande spel

Algebra  7
Matematik
3,5
Talmönster
Matematik
3,3

Mer från spelskaparen

Proportionalitet
Matematik
3,7

Ytterligare spelinformation

Ämne
Matematik
Målgrupp
Årskurs 7 - Årskurs 9
Spelskapare
Användaren Paula Fykén
Senast uppdaterat
2021-03-18
Publicerat online
2021-03-18
Unikt id
9478
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.5
Totalt 161
5
85
4
14
3
7
2
8
1
47

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.

Anonym
15 mars 2024 12:54
Tackar så jättemycket för hjälpen idag
Fler fördelar som plusmedlem