Algebra - Begrepp och metod

1
Begrepp och metod 1
Flervalsfrågor
2
Begrepp och metod 2
Flervalsfrågor
3
Begrepp och metod 3
Länka ihop Svår
4
Övningsprov del 1
Frågor med fritextsvar Svår
5
Övningsprov del 2
Frågor med fritextsvar Svår
6
Gissa ord
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Algebra - Begrepp och metod på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

En elev hade problem på nivå 1. Begrepp och metod 1.
2024-04-26 11:52 efter 3 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Begrepp och metod 2.
2024-04-26 11:50 efter 1 minuts spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 1. Begrepp och metod 1.
2024-04-26 11:49 efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Begrepp och metod 1.
2024-04-26 11:47 efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Begrepp och metod 1.
2024-04-26 11:45 efter 16 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begrepp och metod 1.
2024-04-26 10:41 efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Begrepp och metod 2.
2024-04-26 10:13 efter 25 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp och metod 1.
2024-04-26 08:31 efter 26 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp och metod 1.
2024-04-26 08:30 efter 16 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp och metod 1.
2024-04-26 08:30 efter 2 minuters spelande.

Multiple questions - för att öva på begrepp och metod.

Spelet Algebra - Begrepp och metod

Instruktioner till Algebra - Begrepp och metod

Algebraikst uttryck = 3a + 4, där a är en variabel

Värdet av ett utrryck = Om vi ersätter a med talet 5 får vi 3*5 + 4 = 19

Förenkling av uttryck = Termer av samma sort slås samman

Mönster = Taföljden 3 7 11 15 19 är ett exempel på en talföljd

Ekvation = en likhet med ett obekant tal

Prövning = Du kan pröva om du hittat rätt lösning till en ekvation

1. Begrepp och metod 1

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Begrepp och metod 2

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Begrepp och metod 3

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 8 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Övningsprov del 1

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Övningsprov del 2

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

6. Gissa ord

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 8 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så brister ett hjärta. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 hjärtan tar slut har spelrundan vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Algebra - Begrepp och metod. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Algebra - Begrepp och metod kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Ytterligare spelinformation

Ämne
Matematik
Målgrupp
Årskurs 7 - Årskurs 7
Spelskapare
En användare (id 307823)
Uppdaterat
2023-11-28
Publicerat online
2023-11-28
Unikt id
17989
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

2.9
Totalt 17
5
6
4
1
3
1
2
3
1
6

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!

Fler fördelar med plusmedlemskap