Algebra - Begrepp och metod

1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Begrepp och metod 1
Flervalsfrågor
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Begrepp och metod 2
Flervalsfrågor
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Begrepp och metod 3
Länka ihop Ganska svår
4
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Övningsprov del 1
Frågor med fritextsvar Lite svår
5
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Övningsprov del 2
Frågor med fritextsvar Ganska svår
6
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Gissa ord
Lite svår
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Algebra - Begrepp och metod på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp och metod 1.
20 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 5. Övningsprov del 2.
21 timmar sedan efter 5 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp och metod 1.
21 timmar sedan efter 51 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Begrepp och metod 3.
21 timmar sedan efter 37 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 4. Övningsprov del 1.
22 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 2. Begrepp och metod 2.
22 timmar sedan efter 46 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 1. Begrepp och metod 1.
22 timmar sedan efter 51 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 6. Gissa ord.
22 timmar sedan efter 37 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Övningsprov del 1.
22 timmar sedan efter 14 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp och metod 1.
22 timmar sedan efter 1 minuts spelande.

Multiple questions - för att öva på begrepp och metod.

Spelet Algebra - Begrepp och metod

Instruktioner till Algebra - Begrepp och metod

Algebraikst uttryck = 3a + 4, där a är en variabel

Värdet av ett utrryck = Om vi ersätter a med talet 5 får vi 3*5 + 4 = 19

Förenkling av uttryck = Termer av samma sort slås samman

Mönster = Taföljden 3 7 11 15 19 är ett exempel på en talföljd

Ekvation = en likhet med ett obekant tal

Prövning = Du kan pröva om du hittat rätt lösning till en ekvation

1. Begrepp och metod 1

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Begrepp och metod 2

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Begrepp och metod 3

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 8 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Övningsprov del 1

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Övningsprov del 2

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

6. Gissa ord

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 8 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så brister ett hjärta. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 hjärtan tar slut har spelrundan vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i Algebra - Begrepp och metod ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 6 kunskapspoäng genom att klara alla 6 nivåer.
I spelet Algebra - Begrepp och metod kan du totalt få 18 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Liknande spel

Algebra  7
Matematik
3,5
Enklare ekvationer
Matematik
3,6
Förenkling, ekvationer
Matematik
4,1
Mönster och formler
Matematik
3,5
Talmönster
Matematik
3,3

Ytterligare spelinformation

Ämne
Matematik
Målgrupp
Årskurs 7 - Årskurs 7
Spelskapare
En användare (id 307823)
Senast uppdaterat
2023-11-28
Publicerat online
2023-11-28
Unikt id
17989
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.1
Totalt 47
5
20
4
3
3
2
2
5
1
17

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!
Fler fördelar som plusmedlem