Näringslära för mellanstadiet

1
Näringsämnen: nivå 1
Bokstavsbräde
2
Näringsämnen: nivå 2
Bokstavsbräde
3
Näringsämnen: nivå 3
Bokstavsbräde
4
Näringslära - gissa ordet!
5
Para ihop rätt: nivå 1
Länka ihop
6
Para ihop rätt: nivå 2
Länka ihop
7
Para ihop rätt: nivå 3
Länka ihop
8
Para ihop rätt: nivå 4
Länka ihop
9
Tallriksmodellen: nivå 1
Bildmarkeringar
10
Tallriksmodellen: nivå 2
Bildmarkeringar
11
Tallriksmodellen: del 3
Flervalsfrågor
12
Matcirkeln: nivå 1
Bildmarkeringar
13
Matcirkeln: nivå 2
Bildmarkeringar
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Näringslära för mellanstadiet på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Näringsämnen: nivå 1.
6 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Näringsämnen: nivå 1.
6 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Näringsämnen: nivå 1.
6 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 13. Matcirkeln: nivå 2.
7 timmar sedan efter 53 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 1. Näringsämnen: nivå 1.
7 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 12. Matcirkeln: nivå 1.
7 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 11. Tallriksmodellen: del 3.
7 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 10. Tallriksmodellen: nivå 2.
7 timmar sedan efter 56 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 9. Tallriksmodellen: nivå 1.
7 timmar sedan efter 49 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 3. Näringsämnen: nivå 3.
7 timmar sedan efter 2 minuters spelande.

Här lär du dig om den grundläggande näringsläran i HKK.

Spelet Näringslära för mellanstadiet

Instruktioner till Näringslära för mellanstadiet

Här får du lära dig vilka näringsämnen det finns, varför vi behöver äta, vad som händer i kroppen när vi äter olika näringsämnen och vad som händer om vi ej äter dem. Du får även lära dig vilka olika typer av livsmedel som innehåller mycket av olika typer av näringsämnen. Även vad tallriksmodellen och matcirkeln är för något samt näringsrekomendationer.

1. Näringsämnen: nivå 1

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 6 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Näringsämnen: nivå 2

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 6 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Näringsämnen: nivå 3

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 6 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som läsbara ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Näringslära - gissa ordet!

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 9 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så brister ett hjärta. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 hjärtan tar slut har spelrundan vunnits. På sista försöket aktiveras en knapp så att spelaren kan få en ledtråd till ordet som gissas. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Para ihop rätt: nivå 1

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 9 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

6. Para ihop rätt: nivå 2

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 9 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

7. Para ihop rätt: nivå 3

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 9 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 9 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

8. Para ihop rätt: nivå 4

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 9 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 9 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

9. Tallriksmodellen: nivå 1

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 6 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig varje fråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

10. Tallriksmodellen: nivå 2

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 6 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att välja rätt alternativ som hör ihop med den blinkande markören i bilden. Endast ett av alternativen är rätt. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

11. Tallriksmodellen: del 3

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 2 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

12. Matcirkeln: nivå 1

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 7 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig varje fråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

13. Matcirkeln: nivå 2

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 7 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att välja rätt alternativ som hör ihop med den blinkande markören i bilden. Endast ett av alternativen är rätt. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Näringslära för mellanstadiet. Maximala antalet poäng (13 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 13 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Näringslära för mellanstadiet kan du totalt få 13 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Frukter och bär
Hem- och konsumentkunskap
Matlagningsredskap
Hem- och konsumentkunskap
Tallriksmodellen och Matcirkeln
Hem- och konsumentkunskap
Märkning av livsmedel
Hem- och konsumentkunskap
Konsumtion och ekonomi
Hem- och konsumentkunskap

Mer från spelskaparen

Märkning av livsmedel
Hem- och konsumentkunskap
Näringslära
Hem- och konsumentkunskap

Ytterligare spelinformation

Ämne
Hem- och konsumentkunskap
Målgrupp
Årskurs 5 - Årskurs 6
Övar
Näringslära Näringsämnen Mat Hälsa
Spelskapare
En användare (id 289559)
Uppdaterat
2023-11-28
Publicerat online
2023-11-10
Unikt id
17882
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

5
Totalt 6
5
6
4
0
3
0
2
0
1
0

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!

Fler fördelar med plusmedlemskap