Upptäcktsresornas tid

1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Flervalsfrågor om 1500-talet
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Gissa upptäcktsresande!
Lite svår
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Hitta orden - Upptäcktsresor
Bokstavsbräde
4
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Fritextsfrågor 1500-talet
Frågor med fritextsvar
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Upptäcktsresornas tid på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Flervalsfrågor om 1500-talet.
20 timmar sedan efter 7 sekunders spelande.
Någon fick ut alla orden på nivå 3. Hitta orden - Upptäcktsresor.
2025-10-22 14:00 efter 5 minuters spelande.
Någon fick 0 missar på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2025-10-22 13:55 efter 57 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 3. Hitta orden - Upptäcktsresor.
2025-10-22 13:54 efter 6 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Fritextsfrågor 1500-talet.
2025-10-22 13:52 efter 3 sekunders spelande.
Någon fick 0 missar på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2025-10-22 13:52 efter 19 sekunders spelande.
Någon fick 1 miss på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2025-10-22 13:52 efter 21 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2025-10-22 13:51 efter 28 sekunders spelande.
Någon fick 2 missar på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2025-10-22 13:50 efter 34 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Gissa upptäcktsresande!.
2025-10-22 13:50 efter 45 sekunders spelande.

Handlar om 1500-1600 och de som upptäckte nya vägar till Indien och en ny kontinent.

Spelet Upptäcktsresornas tid

Instruktioner till Upptäcktsresornas tid

I detta spel kommer du lära dig om flera upptäcktsresande som till exempel Christofer Columbus, Vasco da Gama och Amerigo Vespucci. Du kommer också lära dig lite om varför de åkte på sina upptäcktsresor och vilka konsekvenser deras resor fick.

1. Flervalsfrågor om 1500-talet

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 4 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Gissa upptäcktsresande!

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 3 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så smäller en ballong. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 5 ballonger tar slut har spelrundan vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Hitta orden - Upptäcktsresor

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 9 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Fritextsfrågor 1500-talet

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 3 frågor (varav alla har bild) och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i Upptäcktsresornas tid ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet Upptäcktsresornas tid kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Liknande spel

Ytterligare spelinformation

Ämne
Historia
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 6
Spelskapare
Raderad användare
Senast uppdaterat
2023-09-08
Publicerat online
2022-01-13
Unikt id
14673
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4.1
Totalt 79
5
56
4
3
3
4
2
2
1
14

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!
Fler fördelar som plusmedlem