Värmland

1
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Städer och orter i Värmland
Bokstavsbräde
2
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Geografi och kultur
Lucktexter Svår
3
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Kända platser och sevärdheter
Länka ihop Lite svår
4
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Kommuner i Värmland
Välj rätt kommun, blindkarta, Bildmarkeringar Ganska svår
5
0 av 10 klarat
10
5
2
1
Kommuner i Värmland
Klicka i bilden, blindkarta, Bildmarkeringar Lite svår
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Värmland på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

En elev fick alla rätt på nivå 2. Geografi och kultur (Lucktexter).
21 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 2. Geografi och kultur (Lucktexter).
21 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Geografi och kultur (Lucktexter).
21 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Städer och orter i Värmland (Bokstavsbräde).
2025-12-06 16:34 efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Städer och orter i Värmland (Bokstavsbräde).
2025-12-04 14:34 efter 20 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Geografi och kultur (Lucktexter).
2025-12-03 12:19 efter 20 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Kända platser och sevärdheter (Länka ihop).
2025-12-03 06:10 efter 4 minuters spelande.
En elev fick ut alla orden på nivå 1. Städer och orter i Värmland (Bokstavsbräde).
2025-12-02 12:02 efter 2 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 4. Kommuner i Värmland (Välj rätt kommun, blindkarta).
2025-12-02 12:00 efter 50 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 2. Geografi och kultur (Lucktexter).
2025-12-02 11:59 efter 60 sekunders spelande.
Spelet Värmland
Bild: Leonid 2, Wikimedia Commons, CC BY-SA 3.0

Träna på platser, geografi och kultur i Värmland. Lär dig om städer, älvar, landskap och kända personer från detta skogsrika landskap.

Instruktioner till Värmland

Värmland är ett av Sveriges skogsrikaste landskap och ligger i västra Sverige vid gränsen till Norge. Genom detta spel får eleverna lära sig om landskapets geografi, kultur och historia.

Spelet fokuserar på värmländska städer och orter som Karlstad, Arvika och Filipstad, samt naturgeografiska element som Klarälven och Vänern. Eleverna möter också kulturella aspekter som författaren Selma Lagerlöf och hennes hem Mårbacka, samt landskapets symboler som vargen och skogsstjärnan.

Materialet kan användas i geografiundervisningen för att ge fördjupad kunskap om svenska landskap och deras särskilda kännetecken. Det lämpar sig även för projektarbeten om Sveriges regioner eller som förberedelse inför studiebesök i Värmland.

1. Städer och orter i Värmland (Bokstavsbräde)

BokstavsbrädeBokstavsbräde - Nivån innehåller 9 ord och alla tränas varje spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 8-vägs raka ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Geografi och kultur (Lucktexter)

LucktextLucktext - Nivån innehåller 10 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 10 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Lucktexterna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

3. Kända platser och sevärdheter (Länka ihop)

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Kommuner i Värmland (Välj rätt kommun, blindkarta)

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 16 bildfrågor, men det visas max 10 bildfrågor per spelomgång. Varje bildfråga besvaras genom att välja rätt alternativ som hör ihop med den blinkande markören i bilden. Endast ett av alternativen är rätt. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

5. Kommuner i Värmland (Klicka i bilden, blindkarta)

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 16 bildfrågor, men det visas max 10 bildfrågor per spelomgång. Varje bildfråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig varje fråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng och medaljer

Varje avklarad spelnivå i Värmland ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 5 kunskapspoäng genom att klara alla 5 nivåer.
I spelet Värmland kan du totalt få 15 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
  • Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
  • Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
  • Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.

Ytterligare spelinformation

Ämne
Geografi
Målgrupp
Årskurs 3 - Årskurs 6
Spelskapare
Raderad användare
Senast uppdaterat
2025-11-26
Publicerat online
2016-10-25
Unikt id
5346
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.9
Totalt 19
5
11
4
3
3
1
2
0
1
4

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!
Fler fördelar som plusmedlem