Begrepp Krafter och Teknik

1
Begrepp 1
Bildmarkeringar
2
Begrepp 2
Fritextfrågor, Frågor med fritextsvar Mycket svår
3
Begrepp 3
Vilket begrepp?, Mastermind Svår
4
Begrepp 4
Länka ihop Svår
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Begrepp Krafter och Teknik på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon hade problem på nivå 1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar).
5 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar).
5 timmar sedan efter 14 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Begrepp 2 (Fritextfrågor).
6 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar).
6 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar).
7 timmar sedan efter 41 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 4. Begrepp 4.
10 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Begrepp 2 (Fritextfrågor).
10 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
En elev fick 2 gissningar på nivå 3. Begrepp 3 (Vilket begrepp?).
10 timmar sedan efter 27 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Begrepp 3 (Vilket begrepp?).
10 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Begrepp 3 (Vilket begrepp?).
10 timmar sedan efter 1 minuts spelande.

Träna begrepp om olika krafter och om enkla maskiner.

Spelet Begrepp Krafter och Teknik

Instruktioner till Begrepp Krafter och Teknik

Här tränar du på olika fysikbegrepp som handlar om krafter. Du får också träna på olika teknikbegrepp, framför allt om enkla maskiner.

1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar)

BildmarkeringarBildmarkeringar - Nivån innehåller 6 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig på varje bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Begrepp 2 (Fritextfrågor)

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 16 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Begrepp 3 (Vilket begrepp?)

MastermindMastermind - Nivån innehåller 11 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Elevens mål är att lösa kodordet på maximalt 6 gissningar. För varje gissning får eleven veta om bokstaven ingår i ordet (gul), om den också är på rätt plats (grön) eller om den inte ingår alls (grå). Orden spelaren gissar behöver inte vara ord som existerar i någon ordbok. Klarar spelaren att lösa ordkoden och får fram det gömda ordet innan de 6 gissningarna tar slut har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Begrepp 4

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 16 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Begrepp Krafter och Teknik. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Begrepp Krafter och Teknik kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Mer från spelskaparen

Ytterligare spelinformation

Ämne
Fysik
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 6
Spelskapare
En användare (id 196100)
Uppdaterat
2023-10-19
Publicerat online
2023-10-08
Unikt id
17658
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4.2
Totalt 10
5
6
4
2
3
1
2
0
1
1

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!

Fler fördelar med plusmedlemskap