Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Begrepp Krafter och Teknik på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Begrepp Krafter och Teknik på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Senaste händelserna i detta spel
Någon hade problem på nivå 1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar).
7 minuter sedan efter 60 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar).
15 minuter sedan efter 5 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 4. Begrepp 4.
31 minuter sedan efter 3 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Begrepp 2 (Fritextfrågor).
31 minuter sedan efter 4 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar).
32 minuter sedan efter 44 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Begrepp 3 (Vilket begrepp?).
32 minuter sedan efter 4 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Begrepp 2 (Fritextfrågor).
32 minuter sedan efter 15 minuters spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 4. Begrepp 4.
33 minuter sedan efter 7 minuters spelande.
En elev hade problem på nivå 4. Begrepp 4.
34 minuter sedan efter 13 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Begrepp 3 (Vilket begrepp?).
34 minuter sedan efter 2 sekunders spelande.
Träna begrepp om olika krafter och om enkla maskiner.
Instruktioner till Begrepp Krafter och Teknik
Här tränar du på olika fysikbegrepp som handlar om krafter. Du får också träna på olika teknikbegrepp, framför allt om enkla maskiner.
1. Begrepp 1 (Bildmarkeringar)
Bildmarkeringar - Nivån innehåller 6 bildfrågor och alla tränas varje spelomgång. Varje fråga ska besvaras genom att markera rätt markör i bilden. Endast en av markörerna är korrekt. Det gäller att hitta det rätta stället i bilden. Eleven har 2 försök på sig på varje bildfråga. Om eleven svarar fel på en uppgift så går det att fortsätta spela, men spelomgången markeras som ej avklarad. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven hittat alla rätta bildmarkeringar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta platserna i bilden - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Begrepp 2 (Fritextfrågor)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 16 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Frågorna har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Begrepp 3 (Vilket begrepp?)
Mastermind - Nivån innehåller 11 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Elevens mål är att lösa kodordet på maximalt 6 gissningar. För varje gissning får eleven veta om bokstaven ingår i ordet (gul), om den också är på rätt plats (grön) eller om den inte ingår alls (grå). Orden spelaren gissar behöver inte vara ord som existerar i någon ordbok. Klarar spelaren att lösa ordkoden och får fram det gömda ordet innan de 6 gissningarna tar slut har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Begrepp 4
Länka ihop - Nivån innehåller 16 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Begrepp Krafter och Teknik ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet Begrepp Krafter och Teknik kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Mer från spelskaparen
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Logga in för att skriva en kommentar.
Det finns totalt 1 kommentar om detta kunskapsspel.
H
22 oktober 2025 12:53