Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Svenska liknelser med djur på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Senaste händelserna i detta spel
Ett memory med svenska liknelser som innehåller djur.
Instruktioner till Svenska liknelser med djur
Detta är ett urval av svenska liknelser som anses vedertagna och som ofta används. En liknelse eller en analogi inom den bredare kategorin bildspråk är en retorisk liknelse mellan två begrepp där jämförelseledet utgörs av något av orden "som" eller "liksom".
Ett spel där eleverna får öva på att koppla ihop rätt djur med rätt egenskap i olika svenska liknelser. Det ena kortet har en mening som saknar ett ord och det andra kortet har ordet som saknas.
Ett exempel på hur ett par skulle kunna se ut är:
Kort 1: Hungrig som en _____.
Kort 2: varg
I den första omgången är det djuret som saknas och i den andra omgången är det egenskapen som saknas. I den sista ska du skriva djuret urifrån egenskapen.
1. Vilket djur?
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Vilken egenskap?
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Skriv djuret (Utifrån egenskap)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.