Någon hade problem på nivå
1. Djur- och familjeordslänkar (Svenska - spanska).
10 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Djur- och familjeordslänkar (Svenska - spanska).
10 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon hade problem på nivå
5. Glosor (Svenska till/från spanska).
10 timmar sedan efter 1 sekunds spelande.
Någon hade problem på nivå
5. Glosor (Svenska till/från spanska).
10 timmar sedan efter 3 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
4. Vad betyder ordet?.
10 timmar sedan efter 42 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
3. Släkt- och djurord (spanska).
10 timmar sedan efter 37 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
2. Djur- och familjeordsmemory (svenska-spanska).
10 timmar sedan efter 10 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Djur- och familjeordslänkar (Svenska - spanska).
10 timmar sedan efter 2 sekunders spelande.
Någon fick
alla rätt på nivå
1. Djur- och familjeordslänkar (Svenska - spanska).
10 timmar sedan efter 58 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå
1. Djur- och familjeordslänkar (Svenska - spanska).
10 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Spel som syftar till att träna på vanligt förekommande släkt, familj och djurord på spanska.
Instruktioner till Släkt- och djurglosor
Spelar syftar till att träna elevers spanska vokabulär när det kommer till vardagliga ämnen. Just i detta fall står glosor för släkt, familj och djurord.
1. Djur- och familjeordslänkar (Svenska - spanska)
Länka ihop - Nivån innehåller 20 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på
svenska. Svaren har talsyntes på
spanska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.
2. Djur- och familjeordsmemory (svenska-spanska)
Memory - Nivån innehåller 20 par (bestående av ord som paras ihop med andra ord), men det visas max 10 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
3. Släkt- och djurord (spanska)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 20 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som enradiga ord och de listas med omkastade bokstäver (börja med att kasta om dem tills det rätta ordet hittas) bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.
4. Vad betyder ordet?
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
5. Glosor (Svenska till/från spanska)
Frågor med fritextsvar - Nivån innehåller 14 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 3 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten
grön och vid felaktig blir texten
röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.
6. Djur- och familjeordsmemory (Spanska - ljud)
Memory - Nivån innehåller 20 par (bestående av likadana ord som paras ihop med varandra), men det visas max 10 par per spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Andra hälften av kortens texter är dolda, men har talsyntes på
spanska. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen
Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.
Beräkning av kunskapspoäng
Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Släkt- och djurglosor. Maximala antalet poäng (6 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 6 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Släkt- och djurglosor kan du totalt få 6 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer