Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna

1
Begreppskunskap
Gissa ord Svår
2
Para ihop
Länka ihop Svår
3
Ord och bild
Memory
4
Välj rätt alternativ
Flervalsfrågor Svår
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

Någon fick 0 missar på nivå 1. Begreppskunskap.
7 minuter sedan efter 17 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Välj rätt alternativ.
2 timmar sedan efter 17 sekunders spelande.
Någon fick 25 drag på nivå 3. Ord och bild.
2 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Para ihop.
2 timmar sedan efter 60 sekunders spelande.
Någon fick 0 missar på nivå 1. Begreppskunskap.
2 timmar sedan efter 11 sekunders spelande.
Någon fick 43 drag på nivå 3. Ord och bild.
3 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
3 timmar sedan efter 9 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
3 timmar sedan efter 19 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
4 timmar sedan efter 19 sekunders spelande.
En elev fick 46 drag på nivå 3. Ord och bild.
20 timmar sedan efter 2 minuters spelande.

Ett repetitionsspel om kristendomen för elever på högstadiet.

Spelet Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna

Instruktioner till Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna

Spelet handlar om de tre stora kyrkorna: katolska, ortodoxa och protestantiska kyrkan sam kristendomens äldsta historia/ursprung, vem Jesus var, centrala tankegångar inom kristendomen, högtider och ritualer samt Bibelkännedom.

Obs! Inte komplett.

1. Begreppskunskap

Gissa ordGissa ord - Nivån innehåller 21 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så brister ett hjärta. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 2 hjärtan tar slut har spelrundan vunnits. Till varje ord finns det en ledtråd som hjälper spelaren att gissa ordet. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Para ihop

Länka ihopLänka ihop - Nivån innehåller 9 frågor (varav 3 har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 9 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar efter inlämning och har 1 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 2 minuter (120 sekunder). När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Ord och bild

MemoryMemory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.

4. Välj rätt alternativ

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor (varav 1 har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 60 sekunder (60 sekunder). När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna. Maximala antalet poäng (4 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 4 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna kan du totalt få 4 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Liknande spel

Etik och moral
Religionskunskap

Mer från spelskaparen

Ytterligare spelinformation

Ämne
Religionskunskap
Målgrupp
Årskurs 7 - Årskurs 9
Spelskapare
En användare (id 297582)
Uppdaterat
2024-04-12
Publicerat online
2023-05-08
Unikt id
17164
Sparat av
0-5 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

4
Totalt 40
5
27
4
3
3
2
2
0
1
8

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
E
Elevspel
Vad tycker du om det här spelet?
Skriv en kommentar och berätta för andra besökare vad du tycker!

Fler fördelar med plusmedlemskap