Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Senaste händelserna i detta spel
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
19 timmar sedan efter 55 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
19 timmar sedan efter 9 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
19 timmar sedan efter 15 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
19 timmar sedan efter 27 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Para ihop.
19 timmar sedan efter 56 sekunders spelande.
Någon fick 0 missar på nivå 1. Begreppskunskap.
19 timmar sedan efter 16 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
20 timmar sedan efter 2 minuters spelande.
Någon fick 0 missar på nivå 1. Begreppskunskap.
20 timmar sedan efter 19 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begreppskunskap.
20 timmar sedan efter 31 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Para ihop.
20 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Ett repetitionsspel om kristendomen för elever på högstadiet.
Instruktioner till Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna
Spelet handlar om de tre stora kyrkorna: katolska, ortodoxa och protestantiska kyrkan sam kristendomens äldsta historia/ursprung, vem Jesus var, centrala tankegångar inom kristendomen, högtider och ritualer samt Bibelkännedom.
Obs! Inte komplett.
1. Begreppskunskap
Gissa ord - Nivån innehåller 21 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så brister ett hjärta. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 2 hjärtan tar slut har spelrundan vunnits. Till varje ord finns det en ledtråd som hjälper spelaren att gissa ordet. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Para ihop
Länka ihop - Nivån innehåller 9 frågor (varav 3 har bild) och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 9 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar efter inlämning och har 1 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 2 minuter (120 sekunder). När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Ord och bild
Memory - Nivån innehåller 10 par (bestående av ord som paras ihop med bilder) och alla tränas varje spelomgång. Elevens uppgift är att hitta två kort som hör ihop. Hittas två spelkort som hör ihop tas de bort från spelplanen. Spelomgången är klar när alla 10 kortpar har hittats och memoryt har tömts på spelkort. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vilka kortpar som hör ihop - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Välj rätt alternativ
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 6 frågor (varav 1 har bild) och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Tidsgränsen för att klara varje spelomgång är 60 sekunder (60 sekunder). När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet Kristendomens äldsta historia - De tre huvudriktningarna kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Mer från spelskaparen
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Logga in för att skriva en kommentar.
Det finns totalt 2 kommentarer om detta kunskapsspel.
G
17 september 2025 17:37
O
18 december 2024 10:28