Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Säker träning - förebygg skador vid fysisk aktivitet på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Senaste händelserna i detta spel
Lär dig hur du förbereder kroppen, väljer rätt utrustning och tränar säkert för att undvika skador vid fysisk aktivitet.
Instruktioner till Säker träning - förebygg skador vid fysisk aktivitet
Detta spel hjälper dig att bli expert på säker träning och idrott. Du lär dig hur kroppen fungerar när du tränar, varför uppvärmning och nedvarvning är viktiga, och hur du väljer rätt utrustning för olika aktiviteter. Spelet täcker också fair play-regler, grundläggande skadebehandling och hur du undviker vanliga idrottsskador.
Perfekt att använda i idrottsundervisningen innan praktiska moment, som fördjupning efter skadeförebyggande lektioner, eller som repetition inför prov. Lärare kan använda spelet för att diskutera säkerhetsrutiner i klassen och låta eleverna dela egna erfarenheter av träningssäkerhet.
Viktiga begrepp som behandlas: uppvärmning (förberedelse av kropp och sinne), fair play (att följa regler även utan uppsikt), skadeförebyggande (åtgärder som förhindrar skador), och första hjälpen-principer som tryck och högläge vid akuta skador.
1. Träna smart och säkert (Flervalsfrågor)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 12 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Till varje fråga får spelaren tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 3 hjärtan (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Säkerhet i praktiken (Länka ihop rätt)
Länka ihop - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 3 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Gissa träningsordet
Gissa ord - Nivån innehåller 18 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Här gäller det för eleven att hitta det sökta ordet eller meningen genom att föreslå bokstäver från alfabetet. Om den föreslagna bokstaven finns i det efterfrågade ordet fylls bokstaven in på rätt plats i luckorna. Om bokstaven inte finns i ordet så brister ett hjärta. Klarar eleven att gissa rätt bokstäver och hitta ordet innan alla 3 hjärtan tar slut har spelrundan vunnits. Till varje ord finns det en ledtråd som hjälper spelaren att gissa ordet. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Hitta träningsorden (Ordsök)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 13 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 8-vägs raka ord och de listas med dolda bokstäver bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.