Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Privatekonomi och konsumtion på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Privatekonomi och konsumtion på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Senaste händelserna i detta spel
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp (Flervalsfrågor).
8 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp (Flervalsfrågor).
10 timmar sedan efter 4 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp (Flervalsfrågor).
12 timmar sedan efter 51 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 4. Sök begreppen (Ordsök).
12 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Begrepp och förklaring (Länka ihop).
12 timmar sedan efter 7 minuters spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp (Flervalsfrågor).
12 timmar sedan efter 13 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Begrepp (Flervalsfrågor).
17 timmar sedan efter 4 sekunders spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 2. Begrepp och förklaring (Länka ihop).
17 timmar sedan efter 3 minuters spelande.
Någon fick 2 gissningar på nivå 3. Ord.
17 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Någon fick alla rätt på nivå 1. Begrepp (Flervalsfrågor).
17 timmar sedan efter 1 minuts spelande.
Träna viktiga begrepp som hör till området Privatekonomi och konsumtion i HKK.
Instruktioner till Privatekonomi och konsumtion
Träna viktiga begrepp som hör till området Privatekonomi och konsumtion i HKK.
Genom att förstå och tillämpa dessa begrepp kan eleven skapa en stabil och hållbar privatekonomi samt fatta välgrundade konsumtionsbeslut som främjar det egna ekonomiska välbefinnandet på lång sikt.
1. Begrepp (Flervalsfrågor)
Flervalsfrågor - Nivån innehåller 10 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.2. Begrepp och förklaring (Länka ihop)
Länka ihop - Nivån innehåller 20 frågor, men det visas max 10 uppgifter per spelomgång. Spelarens uppgift är att länka ihop de 10 frågorna i de färgade rutorna med de mest passande svaren bland de vita rutorna. Varje färgad ruta kan bara länkas ihop med en vit ruta och tvärtom. Eleven får feedback på sina länkningar före inlämning och har 2 försök på sig att få alla länkar rätt. Frågorna har talsyntes på svenska. Svaren har talsyntes på svenska. Det finns ingen tidsgräns. När eleven länkat alla rutor rätt har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta länkarna - och spelaren får försöka klara nivån igen.3. Ord
Mastermind - Nivån innehåller 19 ord, men det visas max 1 ord per spelomgång. Elevens mål är att lösa kodordet på maximalt 10 gissningar. För varje gissning får eleven veta om bokstaven ingår i ordet (gul), om den också är på rätt plats (grön) eller om den inte ingår alls (grå). Orden spelaren gissar behöver inte vara ord som existerar i någon ordbok. Klarar spelaren att lösa ordkoden och får fram det gömda ordet innan de 10 gissningarna tar slut har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas det rätta ordet - och spelaren får försöka klara nivån igen.4. Sök begreppen (Ordsök)
Bokstavsbräde - Nivån innehåller 19 ord, men det visas max 10 ord per spelomgång. Spelaren visas ett bräde bestående av bokstäver i ett rutnät och ska dra med muspekaren eller fingret över bokstäverna tills ordet hittats. Orden som ska hittas är förlagda på brädet som 8-vägs krokiga ord och de listas i klartext bredvid ordbrädet. Klarar eleven att hitta alla efterfrågade orden har spelomgången vunnits. Det finns ingen tidsgräns. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta orden - och spelaren får försöka klara nivån igen.Beräkning av kunskapspoäng och medaljer
Varje avklarad spelnivå i Privatekonomi och konsumtion ger 1 kunskapspoäng. Du kan samla maximalt 4 kunskapspoäng genom att klara alla 4 nivåer.
I spelet Privatekonomi och konsumtion kan du totalt få 12 medaljer. Medaljer delas ut baserat på hur många gånger du har klarat en nivå:
- Bronsmedalj: efter 2 avklarade omgångar.
- Silvermedalj: efter 5 avklarade omgångar.
- Guldmedalj: efter 10 avklarade omgångar.
Kunskapspoäng ges endast för nivåer som du inte har klarat tidigare, det vill säga de nivåer som ännu inte har förbockade gröna cirklar. Även efter att du har klarat en nivå och fått både kunskapspoäng och medaljer kan du fortsätta träna på den, men det ger inga fler kunskapspoäng eller medaljer.
Liknande spel
Ytterligare spelinformation
Recensioner
Rapportera
Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.
Kommentarer
Logga in för att skriva en kommentar.
Det finns totalt 2 kommentarer om detta kunskapsspel.
P
27 januari 2025 13:53
J
16 november 2022 12:56