Magnetism

1
Magneter
Flervalsfrågor
2
Använda magneter
Frågor med fritextsvar Svår
3
Magneter
Lucktext Svår
Vill du spela låsta spelnivåer?
Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Magnetism på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Spara
Kommentera
Dela

Senaste händelserna i detta spel

En elev hade problem på nivå 2. Använda magneter.
20 minuter sedan efter 17 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 3. Magneter.
21 minuter sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Använda magneter.
23 minuter sedan efter 43 sekunders spelande.
En elev fick alla rätt på nivå 2. Använda magneter.
23 minuter sedan efter 1 minuts spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Använda magneter.
24 minuter sedan efter 4 minuters spelande.
Någon hade problem på nivå 2. Använda magneter.
24 minuter sedan efter 29 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 2. Använda magneter.
30 minuter sedan efter 15 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Magneter.
34 minuter sedan efter 6 sekunders spelande.
En elev hade problem på nivå 3. Magneter.
34 minuter sedan efter 26 sekunders spelande.
Någon hade problem på nivå 1. Magneter.
40 minuter sedan efter 5 sekunders spelande.

Vad är magnetism? Upptäckter och uppfinningar kring magnetism.

Spelet Magnetism

Instruktioner till Magnetism

Vad är magnetism? Upptäckter och uppfinningar kring magnetism. Här tränar du begreppen och dina baskunskaper kring magnetism.

1. Magneter

FlervalsfrågorFlervalsfrågor - Nivån innehåller 8 frågor och alla tränas varje spelomgång. Till varje fråga får spelaren två eller tre svarsalternativ. Endast ett av dessa är rätt. Det gäller för spelaren att hitta det rätta alternativet. Eleven har 1 hjärta (extraliv) som räddar eleven. Det finns ingen tidsgräns. När eleven valt alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

2. Använda magneter

Frågor med fritextsvarFrågor med fritextsvar - Nivån innehåller 5 frågor och alla tränas varje spelomgång. Eleven måste skriva det rätta svaret helt själv och har 2 försök på sig att skriva rätt ord eller mening i varje uppgifts textfält som inte är skiftlägeskänsliga. Eleven får feedback på varje knapptryckning för att underlätta att skriva rätt svar. Vid korrekt inmatning blir texten grön och vid felaktig blir texten röd. Det finns ingen tidsgräns. När eleven skrivit alla rätta svar har spelomgången klarats. Är det för svårt går det att klicka på knappen Avbryt - då visas de rätta svaren - och spelaren får försöka klara nivån igen.

3. Magneter

LucktextLucktext - Nivån innehåller 2 lucktext och alla tränas varje spelomgång. Lucktexternas ordning slumpas varje spelomgång. I spelet får eleven 2 uppgifter med texter där vissa ord eller tal dolts. Dessa ord eller tal har ersatts med fält där eleven antingen ska fylla i rätt ord, eller välja rätt ord i en lista. Ibland visas ett frågetecken ? efter fältet - om spelaren klickar på det så visas en ledtråd till vad som efterfrågas. Eleven har 3 försök på sig att skriva rätt ord i spelets luckor. En lucktext kräver oftast att läsaren förstår sammanhanget i texten för att kunna fylla i rätt ord. Det kan därför vara nödvändigt att läsa texten flera gånger. Det finns ingen tidsgräns. När eleven fyllt i alla luckor rätt har spelomgången klarats. Är någon lucka för svår går det att klicka på knappen Avbryt - då visas vad som ska stå i alla luckor - och spelaren får försöka klara lucktexten igen.

Beräkning av kunskapspoäng

Varje avklarad spelnivå ger 1 kunskapspoäng i Magnetism. Maximala antalet poäng (3 kunskapspoäng) uppnås när du klarat alla 3 nivåer. En bronsmedalj får du när du klarat en nivå 2 gånger och en silvermedalj efter 5 klarade omgångar. En guldmedalj får du när du klarat en nivå 10 gånger. I spelet Magnetism kan du totalt få 3 guldmedaljer. Man får endast kunskapspoäng för nivåer som inte klarats av förut, dvs de nivåer ovan som inte är gröna. Även när du har klarat av en nivå kan du fortsätta träna på den nivån, men det ger då inga kunskapspoäng.

Ytterligare spelinformation

Ämne
Fysik
Målgrupp
Årskurs 4 - Årskurs 6
Spelskapare
En användare (id 187182)
Uppdaterat
2020-04-06
Publicerat online
2020-04-02
Unikt id
11313
Sparat av
10-20 användare
Operativsystem
Webbläsare
Pris
Gratis

Recensioner

3.5
Totalt 956
5
489
4
79
3
63
2
48
1
277

Rapportera

Om du hittar ett stavfel eller annat som borde rättas till får du gärna ta kontakt med spelskaparen eller oss på Elevspel.

Skriv en kommentar nedan för att kontakta spelskaparen eller

Kommentarer

Logga in för att skriva en kommentar.
Det finns totalt 25 kommentarer om detta kunskapsspel.

Anonym
7 februari 2024 12:25
Första nivån är jättebra men dom andra är inte lika bra men ändå ett roligt spel!
Anonym
6 februari 2024 13:07
min skola har det hella tiden och jag gör det lättast men jag lår mig det här spelet är bra
E
eniloj nesnej
16 november 2023 13:30
bra man lär sig mycket men vill ha fler uppgifter.
Anonym
12 november 2023 14:05
Jag tycker de är bra för men kan lära sig väldigt mycket
H
haldan
5 september 2023 13:08
Det ärbättre än inget iallafall.
🫥
🫥
29 mars 2023 14:04
Det är inte ens detta man ska lära sig i skolan det är för svårt.
😃
😃
8 mars 2023 11:17
Lite synd att det inte finns fler spel om magnetism
Anonym
3 februari 2023 10:08
Skulle inte rekommendera, ganska lätt spel i sig men varför har du bara en räddning när du kan få tre i andra spel?
Anonym
29 september 2022 11:43
Hej kan ni göra mer olika ord gumma tack! : )
E
Daniel Lind
2 juni 2022 10:47
Anonym: Du svarade mest troligt fel på en fråga. Spelskaparen har valt att eleven får 1 chans till på max 1 fråga, dvs du blev räddad av ett hjärta (som syns nere till höger när du spelar).
Anonym
2 juni 2022 10:29
den första har samma fråga🤬🤬🤬🤬
🍰
🍰🍰🍰
18 januari 2022 10:00
Den är okej när man har spelat den mycket.
😾
😾
14 januari 2022 11:00
den är okej men på magneter (den första) första frågan va samma som sista idk om de e best
Anonym
9 december 2021 09:03
jag håller med barbara och sen så kan jag inte rätta 2:an använd magneter.
🥵
🥵
3 september 2021 13:23
det var svårt i början men när man har tränat på det blir det lättare men jag tycker att ni borde lägga till lite saker tex att fåglar har som en lite magnet i sig som de kan hitta rät till🤗
L
Leo
24 maj 2021 10:12
Deta spelet är bra för årskurs 1-2 om man är lite sämre än de andra i klassen. Det är ett bra spel.
H
Hejsan knäppisar
18 mars 2021 09:24
Jag tycker att det är bra men fler svar så inte bara ett blir rätt. Och att bara om man har ett fel på en så borde man få bättre en bara röd kanske typ gul elr orange ttfn
M
Maryyam
17 februari 2021 21:37
Jag tyycker att det har spelet är jätte bra och jag får lära mig jätte mycket jag pluggade inför mitt prov om magnetism.
G
Gustav
9 februari 2021 09:23
Ni borde lägga till flera rätt t.ex att sköldpaddor använder den magnetiska kraften som kompass.
B
barbara
7 februari 2021 23:27
Dålig utformat. Bara ett svar möjlig, t.ex. vilka djur använder magnetfältet (det finns många möjliga svar, skriver man flyttfåglar så blir det fel - endast "fåglar" blir rätt). I alla tre nivåer finns det sådana exempel. Lätt att bli frustrerat som elev om man inte kan får rätt för rätta svar
J
Josef
7 februari 2021 19:47
Dålig inte nödvändiga frågor jag gillar det inte
N
nedladdning
3 februari 2021 14:25
väldigt lätt men bra träning!!!
H
Hjälp
19 april 2020 11:58
Jag tycker att spelet är lite för svårt
E
Daniel Lind
7 april 2020 14:49
j: Spelskaparen fixade till stavfelet på en gång.
J
j.
6 april 2020 05:50
3. Lucktext - stavas "inuti" och inte "innuti".

Fler fördelar med plusmedlemskap