Logga in som Plusmedlem här på plus.elevspel.se eller gå till Ag3 Diamant Tiotalsövergång 2-18 på www.elevspel.se för att spela med annonser.
Senaste händelserna i detta spel
Här får du träna på tal som liknar Ag3: tal som 7+8 och 17-9

Instruktioner till Ag3 Diamant Tiotalsövergång 2-18
Du får träna på stora additions- subtraktionstabellerna där talen eller svaret är mellan 1-20. Det är uppgifter med tiotalsövergång, dvs tal som 8+8 eller 15-8
Detta är liknande uppgifter som finns i skolverkets diagnosmaterial DIAMANTEN Ag3.
Målet är att du ska kunna additionstabellerna och subtraktionstabellerna utantill. Om jag säger 2+2 så kan du detta med en gång, så ska det vara med flera tal. Det vill säga att de ska vara atomatiserade.
Men innan du kan detta är det bra att hitta smarta strategier. Låt denna kunskap bli säker innan du tränar upp hastigheten.
Upp till tio. 9+5 dela upp femman 9+(1+4). Nu kan du tänka (9+1)+5=15. Likadant kan du tänka med +8 tex. 8+5=8+2+3=13 10
Dubblorna. Du kanske kan 6+6, 7+7, 8+8, 9+9 utantill. Tänk då så här. 6+7 dela upp sjuan 6+(6+1). Nukanske du ser att det blir (6+6)+1=13
12
I skolverkets test är det 48 uppgifter som bör klaras på 3-4 minuter. Om du testar dessa tal på lappar där du bara säger svaret, ska varje tal ta max tre sekunder. (Enligt Bently) På diamnttestet får du 5 sekunder för varje tal. I vår kommun ska du klara Ag2 på vårterminen i åk 3. Du ska då kunna det med flyt.
Vill du sätta tidsgräns så kanske 80 sek (till 10 uppgifter) blir samma som skolverkets tid då du ska knappa in uppgiftern? (som vuxen tog det ca 60 sek för 10 uppgifter när jag tog det lugnt) Kanske 1 a och 1b tiokompisarna behöver gå snabbare.
Vet inte hur skillnaden blir i tid digitalt än att skriva för hand. På nivå 1-4 så slumpas ju uppgifterna mellan de olika delarna 1A och 1B osv och det finns ca 20 uppgifter den väljer mellan. Du måste också vara uppmärksam om det är - eller +.
Viktigaste är att du känner att du har en tankestrategi på uppgifterna, sen tränar du på flytet.
Nivå 1 till 4

Spelskaparen kan ha tillåtit dig att få feedback på det du skriver. Det syns i så fall genom att textrutan du skriver i blir röd eller grön, allt eftersom du skriver. Spelskaparen har också valt om det du skriver är skiftlägeskänsligt, dvs om det är viktigt med stora och små bokstäver. Detta kan också skifta mellan nivåerna och det märker du när du spelar en nivå. Du kan vara begränsad till att skriva eller stava fel 0-4 gånger per fråga, sedan klassas frågan som felaktigt besvarad.